Färg

Löfbergs lila kaffe

Löfbergs lila kaffe

Användning av färg är ett effektivt sätt för att påverka konsumentens beslutsprocess och väcka uppmärksamhet. Färger kan snabbt ge olika associationer och väcka känslor och även påverka hur vi upplever det som färgerna kombineras med. Varma färger som rött och orange kan ge intrycket att föremål rör sig i riktning mot oss och få föremål att verka större än vad de egentligen är. Motsatsen, kalla färger som blått ger intrycket att föremål rör sig i riktning från oss och kan ge intrycket att föremål verkar mindre än vad de egentligen är. Färger kan även kopplas till ett varumärke eller till och med bli en viktig del av produkten, som till exempel Löfbergs Lila som har registrerat deras lila nyans för kaffeprodukter. Färger kan på ett effektivt sätt få ett budskap eller en förpackning att sticka ut ur bruset eller i butikshyllan. Till exempel kan ett färgat kuvert sticka ut rätt kraftigt i posthögen, vilket är något som Pensionsmyndigheten utnyttjar med sina orangea kuvert.

Röd

Den mest emotionellt intensiva färgen som stimulerar snabbare hjärtslag och andning. Röda kläder är inte att rekommendera vid förhandlingar eller möten med andra människor då det kan öka agression eller bli distraherande. I marknadsföring är röd dock en väldigt effektiv färg för att förmedla energi och fånga uppmärksamheten, vilket man ofta ser med röda prislappar på reor.

Röda associationer: Kärlek, energi, starka känslor, jul, rea, aggression.

Red sale

Is there a sale on? @ Lowestoft, Suffolk av timparkinson

Coca-cola burk

Gul

Gul är även den en färg som fångar uppmärksamheten snabbt. Det kan tänkas härstamma från våra instinkter i djurriket där gult betyder ”fara”, då många giftiga djur och insikter har gul färg på sig. Gul är likt röd en färg som påverkar humöret mycket och kan vara distraherande. Gul är däremot också sedd som en rätt optimistisk och ungdomlig färg, men det är också en färg som ska användas med försiktighet då den lätt kan bli för mycket.

Gula associationer: Värme,  sol, optimism, fara, giftig, ilska.

Palrino gul tomte Solresor logotyp

Blå

Blå kan ses som den raka motsatsen till röd, man tänker på himlen och havet och det förmedlar trygghet och säkerhet. Eftersom det är en lugn och säker färg används den ofta av polis, banker och andra företag. Färgen blå kan även öka produktiviteten och sänka pulsen, vilket gör att den ofta används i sovrum. Nackdelen med blått är att färgen kan uppfattas som kall och deprimerande.

Blåa associationer: Vatten, himmel, lugn, kyla,  uppfriskande, säkerhet.

Pripps blå burk Davidoff Coolwater annons

Grön

Orange

Rosa

Svart

Lila

Reklamfilmer med färg:

Mer läsning om färg

How do colors affect purchases? – KISSmetrics
Color psychology – About.com

Skriv en kommentar

Din epostadress publiceras eller delas aldrig. Obligatoriska fält är markerade med *

Du kan använda dessa HTML taggar och attribut <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

  • Reklam